De beste ideeën van Amaliazorg worden beloond!

Ruim een jaar geleden verstuurden huiskamermedewerkers Ingrid en Mariëlle een mail met een idee voor een warm afscheid voor overleden bewoners. Dat hun mail de start van een podium voor nieuwe ideeën zou betekenen, dat hadden de dames niet kunnen bedenken toen ze op de verzendknop drukten. Toch stond hun mail aan de wieg van het nieuwe tweejaarlijkse initiatief ‘Het beste idee van Amaliazorg’.  

“Initiatief nemen, dat stimuleren we bij Amaliazorg graag.”, legt Maarten Heisen (Manager Zorg, Behandeling & Innovatie) uit. De vraag van Ingrid en Mariëlle was heel herkenbaar. Want we lopen in ons werk allemaal wel eens tegen dingen aan waarvan we denken: ‘Dat moet toch makkelijker kunnen?’ Of momenten dat we iets zien waarvan we denken: ‘Wat is het toch jammer dat wij dat niet bij Amaliazorg hebben…’ Als medewerkers een goed idee hebben en het gaat geld kosten, dan vragen ze zich direct af: ‘Bij wie kan ik nu vragen of we dat kunnen doen?’ Maarten vervolgt: “Precies dat is wat Ingrid en Mariëlle zich ook afvroegen. Daarom is vorig jaar ‘De beste ideeën van Amaliazorg’ ontstaan. In mijn functie ben ik ook verantwoordelijk voor innovatie. Dat wordt vaak als iets groots gezien, maar er zijn ook kleine innovaties en sociale innovaties die voor de bewoners en medewerkers een groot positief effect kunnen hebben. Dat is de insteek van het beste idee van Amaliazorg”

‘Het beste idee van Amaliazorg’ is inmiddels drie keer geweest. “We roepen medewerkers op om zich aan te melden om hun idee te presenteren. Vervolgens worden ze uitgenodigd om hun idee te presenteren. Als Maarten en Anneloes van Erp (Marketing- en Communicatieadviseur) net zo enthousiast worden, dan krijgen medewerkers direct het budget of de mogelijkheid om het idee te realiseren. Dat is nu al een aantal keer gebeurd. We lichten twee uitgevoerde ideeën uit.

Baarkleed

“Regelmatig krijgen wij op Catharinenberg de vraag van uitvaartondernemers of wij een baarkleed hebben. Dit hebben we niet, dus mijn collega Mariëlle en ik zijn eens gaan kijken naar de mogelijkheden. Genoeg als je op internet kijkt.” Zo begon de mail van Ingrid en Mariëlle waarmee ‘Het beste idee van Amaliazorg’ begon. Een baarkleed is een kleed / laken dat over de kist of over de overledene wordt gelegd, als deze van zijn/haar kamer naar de auto wordt gebracht. Een laatste warme groet aan de overledene. De dames hadden zelfs al uitgezocht dat het ’t goedkoopst was om het baarkleed bij een kleermaker te laten maken en stuurden al direct een ontwerp mee. Hun geduld werd beloond, want tijdens de eerste editie kregen zij groen licht om hun idee te realiseren. Zo werd de warme laatste groet voor de bewoners werkelijkheid. Ingrid vertelt: “Van idee, naar ontwerp, naar het proces van laten maken én passen… Zes maanden later was het zover. De baarkleden waren klaar. Voor iedere locatie van Amaliazorg hebben wij één baarkleed laten maken. We zijn ontzettend trots op het resultaat en dat we dit voor elkaar hebben gekregen.” Ingrid en Mariëlle hebben het baarkleed persoonlijk op elke locatie bezorgd en direct ook een kijkje genomen op de locaties.

Reactie van een collega op het baarkleed: “Wat goed dames, het baarkleed is bij Van Haarenstaete een paar dagen geleden gebruikt. Een mooie laatste groet....”

Welzijnsuren voor medewerkers

“Mijn droom is om bij een Amaliazorg te werken waarin iedere medewerker ongeacht zijn of haar functie een bijdrage levert aan het individuele welzijn van een bewoner. Voor medewerkers die al dagelijks in contact zijn met bewoners en voor ze zorgen is dat vanzelfsprekend. Maar er zijn nog zo veel meer functies waarin we dit nog kunnen realiseren. Een oproep dat iedereen dit mag doen en dat dit gesteund en aangemoedigd wordt.”, luidde het pleidooi van coach onbegrepen gedrag Will. Maarten legt uit wat de vervolgstappen waren: “Het was een prachtige droom die aan het MT is voorgelegd, omdat dit wel vroeg om brede steun en duidelijk kaders. Het MT steunde dit plan. Het is zeker geen verplichting voor medewerkers, maar een oproep / faciliteit om een steentje bij te dragen aan het welzijn van de bewoners.” Op deze manier kunnen medewerkers binding hebben met bewoners en de visie op belevingsgerichte zorg van dichtbij meemaken. Door bijvoorbeeld op een vaste afdeling, met een vaste bewoner even tijd te maken om bijvoorbeeld samen naar buiten te gaan. Of gewoon een kopje koffie te komen drinken.

Will vertelt vol vuur: “Ik geloof dat er altijd een “klik” te maken is tussen iets waar een collega goed in is of zich prettig bij voelt en wat aansluit bij de belevingswereld en behoefte van een bewoner. De gespecialiseerd medewerkers welzijn maken de match tussen een collega en een bewoner. Net zoals zij dat bij vrijwilligers doen.” Maarten vult aan: “Het inzetten van een stukje werktijd voor het welzijnswerk met bewoners hebben we welzijnsuren genoemd. Het kan betekenen dat een collega op een andere dag iets harder moet werken om ervoor te zorgen dat het werk niet blijft liggen. Collega’s mogen er een half uur per week aan besteden, maar dat mag ook één uur in de twee weken zijn. Dat is ongeveer 3 werkdagen per jaar.” Will vertelt enthousiast verder: “Stel je toch eens voor hoeveel verschil we samen bij elkaar opgeteld kunnen maken door met deze welzijnsuren meer één-op-één aandacht aan bewoners te kunnen geven. En dat in een samenleving waarin het steeds moeilijker is om vrijwilligers te vinden.” Maarten sluit af: “We zien deze welzijnsuren niet als vrijwilligerswerk, maar als iets wat bij Amaliazorg gewoon onderdeel kan zijn van je werkweek. Steeds meer collega’s maken er gebruik van zoals Marle.”

Ben ik hier wel de juiste persoon voor?

Marle (26) is HR-medewerker. Haar werkdag bestaat onder andere uit het plannen van opleidingen, beheren van Amalia’s Leerhuis, administratie rondom medewerkers, vrijwilligers, leerlingen en stagiaires verwerken en hen helpen met vragen. Sinds eind vorig jaar maakt ze elke twee weken gebruik van de welzijnsuren. Marle bezoekt dan Mien bij Hof van Bluyssen. Samen maken ze kaarten of drinken ze een kop cappuccino en kletsen samen. Marle vertelt wat haar eerste gedachten waren op het ontstaan van de welzijnsuren: “Hoe ga ik dit doen? Past dit in mijn uren? Ben ik wel de juiste persoon om één-op-één contact te hebben met bewoners? Ik ben toch een echt kantoortype. Ik vond het heel erg spannend, vooral ook omdat ik geen persoonlijke ervaring had met mensen met dementie.” Een heleboel vragen, maar toch besloot Marle om er werk van te maken.

Marle legt uit: “Ik werk elke twee weken een dag op Hof van Bluyssen. Mijn welzijnsuren wilde ik combineren met het werken op locatie om te voorkomen dat er alleen in Oirschot welzijnsuren werden ingevuld.” Ze plande een gesprek in met één van de gespecialiseerd medewerkers welzijn van Hof van Bluyssen. Samen bespraken ze wat haar hobby’s zijn en dingen die ze leuk vindt. Daarna was het even stil, totdat op een werkdag opeens de gespecialiseerd medewerker welzijn voor haar neus stond met de vraag of ze kennis wilde maken met een bewoner om te kijken of er een klik was. “We zijn met z’n drieën koffie gaan drinken en de klik was er. Half december ben ik begonnen. Samen met Mien maak ik kaarten in het clubhuis van Hof van Bluyssen. Dat is mijn hobby waar ik ooit samen met mijn moeder mee ben begonnen. Een mooie activiteit die we samen kunnen doen en een klein gebaar waarmee we anderen een groot plezier doen. Sindsdien stuur ik vaker eigengemaakte kaartjes en die aandacht wordt erg gewaardeerd.

Mien had er nog geen ervaring mee, maar ze vindt het ook leuk om te doen. De kaart die we maken, adresseren we vaak ook meteen. Want er is bijna altijd wel iemand jarig uit Miens’ familie- of vriendenkring. In februari was ik jarig. Toen kreeg ik van Mien een kaart die ze met een collega voor me had gemaakt. Dat vond ik ontzettend leuk. Soms komt het kaarten maken er niet van en drinken we iets in het restaurant en gaan we kletsen of ‘lullen’ zoals Mien het noemt. Zij pakt dan een cappuccino en ik een kop thee. Ik krijg altijd haar koekje.” Marle vertelt enthousiast verder: “Ik had de scholing ‘Belevingsgerichte zorg’ al gedaan, omdat ik deze ook plan voor medewerkers. Nu heb ik er ook zelf iets aan. Wat ik tijdens de scholing heb geleerd, kan ik nu in de praktijk inzetten tijdens mijn welzijnsuren. Ik merk dat de welzijnsuren me zelf ook wat brengen. Zo geniet ik ervan dat Mien het zo leuk vindt als ik kom. Ze vertelt zelfs op de afdeling over onze activiteit. Ook heb ik nu meer binding met de  werkvloer en heeft het me geleerd om meer rust te pakken in mijn eigen werk, zodat ik uiteindelijk meer gedaan krijg.

En Will (de initiator van de welzijnsuren) vraagt af en toe aan me of ik het nog doe en hoe het me bevalt.” Op de achtergrond luistert de nieuwe HRM-collega van Marle mee. Ook zij is enthousiast om binnenkort de welzijnsuren in te gaan vullen. Dat wil ze graag op Catharinenberg gaan doen.     

Welke andere ideeën zijn er ingebracht?

  • Zen Zorgstoelen: Joke, Christien en Lynn werken op Kempenhaeve. Zij ervaren dat bewoners vaak niet zelf ontspanning op kunnen zoeken. Zij ervaren stressmomenten. Zij willen die bewoners graag een moment van totale ontspanning kunnen bieden. Ze zijn op zoek gegaan naar een oplossing en hebben deze gevonden in de Zen Zorgstoel. Een stoel die makkelijk verplaatsbaar is en waarin bewoners zachtjes op en neer kunnen wiegen. Ze hebben de stoel een week op proef gehad. De bewoners en medewerkers waren hier heel enthousiast over. We hebben fondsen geworven om direct op elke locatie een zorgstoel neer te kunnen zetten. Inmiddels is het bedrag toegezegd en zijn de stoelen in bestelling. Binnenkort komt er op elke locatie zo'n fijn ontspanmoment voor bewoners.

  • Persoonlijke Spotify-lijsten voor alle bewoners. Joep is gespecialiseerd medewerker welzijn bij Hof van Bluyssen en heeft dit idee aangekaart. Iedere bewoner heeft een andere muzieksmaak. Met Spotify kunnen afspeellijsten gemaakt worden met de voorkeursmuziek van een bewoner. Onderzoek toont aan dat muziek bij mensen met dementie herinneringen oproept en gebruikt kan worden als middel om contact te maken. Dit heeft zelfs effect bij dementie in vergevorderd stadium. Met het gebruik van Spotify willen we op een laagdrempelige manier meer inspelen op persoonlijke voorkeursmuziek. Inmiddels hebben alle locatie een eigen Spotify-account en gaan we aan de slag om persoonlijke muziekvoorkeurslijsten voor bewoners te maken.

  • Polyester boerderijdieren in de tuin. Huiskamermedewerker Maria kwam met dit idee om de bewoners van Hof van Bluyssen vanuit de huiskamer te laten kijken naar koeien, varkens en kippen op waar formaat. Er wordt gekeken of dit idee in te passen is in de plannen voor de tuin van Hof van Bluyssen en of de dieren voldoende weersbestendig zijn.

Wat zijn de voorwaarden om een idee in te brengen?

  • Het belangrijkste is dat het idee bijdraagt aan het verbeteren van de belevingsgerichte zorg van de bewoners
  • Het idee is praktisch en goed uitvoerbaar
  • Directe collega’s en liefst ook collega’s van andere Amaliazorg-locaties kunnen ermee vooruit
  • Het is fijn als medewerkers al hebben uitgezocht wat het gaat kosten