Onder de noemer MBO Zorginnovatienetwerk (MBO ZIN) vormen deze organisaties samen een lerend netwerk met een uitdagende leer- en werkomgeving die een leven lang leren op een aantrekkelijke en gemakkelijk manier mogelijk maakt. Belangrijk is dat studenten vooral zelf de regie nemen in het eigen leerproces. Zij zijn aan zet! Het uiteindelijke doel van MBO-ZIN is een betere afstemming tussen onderwijs en ouderenzorg en tussen theorie en praktijk.
Frisse blik
De veranderde zorgomgeving en mondigere zorgvrager vraagt veel van zorgprofessionals. Studenten worden daarom gestimuleerd om in hun werk een meer onderzoekende houding aan te nemen en kritisch denkvermogen te ontwikkelen. Waarom doen we de dingen zoals we ze doen en wat betekent dat voor de cliënt, voor mijn team en voor de organisatie? Kan het anders en zo ja, hoe dan? Een frisse blik kan mooie inzichten opleveren.
Werkplek is leerplek
Met uitwisselingsstages en praktijkonderwijsbijeenkomsten wordt verwacht dat toekomstige collega’s leren over de grenzen van de eigen organisatie te kijken. Eind oktober gaat de eerste pilot van start. Dit is een uitwisselingstage tussen de 2e jaars BBL-studenten van de deelnemende organisaties. Zij gaan een kijkje nemen in elkaars keuken. Ze krijgen daarbij de opdracht om te observeren op welke wijze de zorgvisie in de praktijk tot uiting komt en zij doen een verbetervoorstel. Zij gaan dit pitchen met een posterpresentatie aan managers en werkbegeleiders. De student die in een andere organisatie gaat rondkijken wordt begeleid door een collegastudent, die daarmee coachingsvaardigheden in de praktijk oefent. Zo snijdt het mes aan twee kanten! In totaal zijn er nu 3 ZIN-klassen met in totaal 49 studenten binnen de opleiding Verzorgende Maatschappelijke Zorg, MBO niveau 3.
Werkbegeleiders
In de ontwikkeling van MBO-ZIN is er ook aandacht voor de werkbegeleiders. Zij krijgen scholing en volgen intervisie om de coachings- en kritische denkvaardigheden te ontwikkelen. Daarmee leren de werkbegeleiders vragen te stellen aan de studenten in plaats van alleen uitleg te geven. Zo stimuleren zij bij studenten een onderzoekende houding te ontwikkelen. Inmiddels is er één training onderzoekend leren voor werkbegeleiders afgerond. Hieraan hebben 24 werkbegeleiders deelgenomen. De volgende training is net gestart.
Doorontwikkeling
In 2020 wordt deze nieuwe manier van opleiden verder uitgekristalliseerd en wordt er gewerkt aan bijvoorbeeld het verder uitwerken en organiseren van uitwisselingstages en enkele praktijk onderwijsbijeenkomsten per leerjaar. Daarnaast is er aandacht voor een gezamenlijke doorontwikkeling en borging van het beleid rondom Beroepspraktijkvorming (BPV).
Lees meer over opleiden binnen Amaliazorg.
Foto van TeroVesalainen via Pixabay