Het komt op het volgende neer:
- Anders verdelen van taken, waardoor zorgmedewerkers ontlast worden en meer focus kunnen leggen op zorgtaken. Huiskamermedewerkers ondersteunen in de basiszorg. Zij helpen een paar bewoners in de ochtend.
- De huishoudelijk medewerkers, huiskamermedewerkers en zorgmedewerkers werken meer samen om de zorg rondom de bewoners zo goed als mogelijk te kunnen regelen. De taken van de huishoudelijk medewerkers worden uitgebreid met toezicht houden in de huiskamer wanneer een huiskamermedewerker de zorg ondersteunt. De huishoudelijk medewerkers ruimen de kamers na de ochtendzorg op, maken bedden op en verschonen deze, zij vullen platgoed en incontinentiemateriaal aan, verdelen was, brengen bewoners naar de kapper, gaan met een bewoner naar buiten voor een sigaretje en vangen bewoners op de gang op als ze merken dat deze onrustig zijn. Op deze manier ondersteunen zij zowel de huiskamer- als de zorgmedewerkers.
- Het scholen van personeel zodat zij zich bekwaam voelen om te ondersteunen en ADL-taken te verrichten.
Door deze extra taken is een zorgmedewerker minder nodig, om precies te zijn een vlinderdienst.
Resultaat
Inmiddels wordt er al even op bovenstaande manier gewerkt bij drie afdelingen van Kempenhaeve. Er heeft ook een evaluatie plaats gevonden. De zorgmedewerkers zijn heel blij met deze nieuwe manier van werken. Het draagt bij aan het werkplezier. Zij ervaren dat er meer collega’s zijn waar zij nu op terug kunnen vallen. De teams op Kempenhaeve zijn hierdoor hechter geworden en meer gelijkwaardig, de huishoudelijk medewerker is bij deze afdelingen van Kempenhaeve nu onderdeel van het team. De huishoudelijke medewerkers zijn blij met de verbreding van hun takenpakket. Het mooiste is misschien wel dat deze oplossing echt vanuit de teams is bedacht en vanuit het locatiehoofd is gefaciliteerd.
Gaan we nu op andere locaties ook zo werken?
Nee, op andere locaties is de uitgangssituatie anders en is minder inzet van ZZP nodig. Maar we verwachten wel dat dit in de toekomst gaat veranderen. Het is dan fijn om een plan klaar te hebben liggen wat we kunnen inzetten als het zover is. Maar wanneer dat voor welke locatie het geval is, dat kunnen we nu niet zeggen. Dat kan voor de ene locatie nog een aantal jaren duren, voor een andere locatie zal het misschien wat sneller gaan. Het is ook niet zo dat deze werkwijze 1-op-1 te kopiëren is bij andere locaties.
De proef is extern opgemerkt
Deze nieuwe manier van werken is niet onopgemerkt gebleven. Inteon B.V. waarmee we samenwerken om de inkoop van materialen en middelen anders in te richten en die ons geholpen heeft met de inrichting van ICT en de implementatie van de digitale werkplek vindt dit een innovatieve oplossing. Zij zijn gevraagd voor een item op SBS6 om over de toekomstige oplossingen voor de zorgsector te vertellen, zij zijn ook bezig met dit concept wat zij Zorgsupporters noemen. Zij hebben ons gevraagd of wij over de resultaten van deze pilot willen vertellen als mogelijke oplossing voor de krapte op de arbeidsmarkt. De uitzending is terug te zien via: Samen Sterk: Seizoen 5 Aflevering 3 Body & Mind gemist? Bekijk hier de hele uitzending - kijk.nl vanaf 7:33.
Foto: PublicDomainPictures via Pixabay