Tip 1: Stem het bezoek aan uw naaste onderling af
Als u onderling de bezoeken afstemt, dan voorkomt u dat uw naaste de ene dag heel veel bezoek krijgt en de dagen erna helemaal geen bezoek. Door dit af te stemmen, heeft u waarschijnlijk ook waardevollere bezoeken. Hiervoor kunt u eventueel de agenda van Caren Zorgt of Familienet gebruiken.
Tip 2: Vraag of uw bezoek uitkomt in de huiskamer
Als u op bezoek komt, is er misschien al bezoek in de huiskamer voor een andere bewoner. Misschien is er die dag al veel bezoek geweest waardoor er even een rustmoment nodig is in de huiskamer. Vraag daarom altijd of uw bezoek in de huiskamer uitkomt. De medewerkers kunnen aangeven wat op dat moment wenselijk is qua bezoek. Dat kan betekenen dat medewerkers u kunnen vragen om het bezoek plaats te laten vinden in de kamer van uw naaste, het restaurant / Grand Café of een andere ruimte. Zij lichten altijd toe wat de reden is voor dit verzoek.
Tip 3: Bedenk vooraf of uw groepssamenstelling geschikt is voor bezoek in de huiskamer
Als u met meerdere personen tegelijk op bezoek komt, dan willen we u vragen om vooraf te bedenken of de huiskamer de beste plek is voor dit bezoek. Het restaurant / Grand Café of een andere ruimte op de locatie is wellicht geschikter. Bij goed weer is een wandeling in de tuin of samen buiten zitten een mogelijkheid.
Tip 4: U bent op bezoek in het huis van uw naaste en dat van de andere bewoners
De huiskamer is de persoonlijke ruimte van alle bewoners. We willen u vragen om daar respectvol mee om te gaan. Zo kan een bewoner een vaste stoel hebben of persoonlijke spullen hebben liggen. Door hier rekening mee te houden, blijft het thuisgevoel voor iedereen bestaan.
Tip 5: U heeft oog voor het welzijn van uw naaste en van de andere bewoners
Wat voor mensen zonder dementie een gezellige drukte is, kan een bewoner met dementie als heel onprettig ervaren. Kom daarom rustig binnen in de huiskamer, beperk het in- en uitlopen van de huiskamer, praat met zachte stem etc. Betrek de bewoner bij elk gesprek, ook als u met een andere bezoeker praat. Als u merkt dat uw bezoek een negatief effect heeft op een van de bewoners, dan past u uw bezoek aan. Hierbij is het ook fijn als u anderen ook de kans geeft om een bezoek aan de huiskamer te brengen.
Tip 6: Wij hopen dat u zich ook thuis voelt
Regelmatig bezoek, een beetje hulp en gezelschap zijn van onschatbare waarde voor elke bewoner. Als u op bezoek komt, dan kunt u koffie of thee pakken voor uw naaste en uzelf (en eventueel een vrijwillige bijdrage voor uw kop koffie of thee in de spaarpot doen), maar ook voor andere bewoners. U mag melk uit de koelkast pakken en een koekje uit de koektrommel. Uw vaat daarna in de vaatwasser zetten stellen wij ook op prijs. Voelt u zich ook vrij om een spelletje of een andere activiteit te doen met uw naaste en / of met andere bewoners.
Tip 7: Sta open voor onze tips, wij staan open voor uw tips
Als een medewerker u een tip geeft, dan willen we u vragen om daar begrip voor te hebben. Het is ons gezamenlijke doel om het welzijn van de bewoners zo groot mogelijk te maken. U kunt ook altijd een tip vragen aan een van onze medewerkers. Misschien vindt u het wel moeilijk om contact te maken. Daarover kunnen ze u tips geven. Heeft u een tip voor ons? Dan staan we daar uiteraard voor open.
Met deze tips kunnen we voor iedereen tot fijne huiskamerbezoeken komen. Graag tot ziens op de huiskamer binnenkort!