Innovatiever werken, zonder dat het te technisch wordt: het kán!

Hoe innovaties kunnen bijdragen aan werk- en leefgeluk

Technologische vernieuwingen kunnen helpen om het werk voor zorgmedewerkers makkelijker en het leven van bewoners aangenamer te maken. Welke zorginnovaties gebruiken we al? Hoe zorgen we ervoor dat medewerkers, maar ook bewoners en hun naasten, innovaties omarmen? Onze collega's Maarten Heisen (Manager Zorg, Behnadeling en Innovatie) en Annelies van Doornewaard (beleidsmedewerker) gingen hierover in gesprek met Rosewieta Fernandes (digicoach bij Avoord). 

Weet welke mogelijkheden er zijn

Nu al zijn er oplossingen die het welzijn van bewoners verbeteren en het werk van zorgprofessionals makkelijker maken of overnemen. Voorbeelden? Slim incontinentiemateriaal met een sensor kan natte kleding of een nat bed voorkomen. Een heupairbag beschermt een cliënt bij een val. Virtual reality laat zorgmedewerkers of familieleden kennismaken met de belevingswereld van een persoon met dementie. En een knuffelpoes- of hond met een accu kan levensecht reageren op aanrakingen en geluid maken. Dat zorgt weer voor een stuk gezelligheid en leefgeluk.

Maak jezelf digiwijzer

Hulpmiddelen veranderen, maar het werk van zorgprofessionals ook. Een innovatie als spraakgestuurd rapporteren kan administratief werk eenvoudiger maken. Beeldbellen met cliënten bespaart (reis)tijd. Maar niet iedereen is even digivaardig, weten digicoach Rosewieta Fernandes en beleidsmedewerker Annelies van Doornewaard. Annelies: “Het blijkt soms lastig om de techniek onder de knie te krijgen. Je eigen collega’s kunnen daarbij helpen.” Roswieta vult aan dat een digicoach daar ook bij kan helpen als deze in de organisatie aanwezig is. 

Praat samen over het waarom

Rosewieta en de andere digicoaches helpen collega’s hun digitale vaardigheden te vergroten. Ook ondersteunen ze bij nieuwe werkmethoden. “Met de heupairbag kunnen ernstige heupfracturen worden voorkomen. Maar voor welk type bewoner is dit hulpmiddel geschikt? Hoe breng je hem aan? Hoe begeleid je je bewoner daarbij en hoe bespreek je dit met de familie? Ze roept collega’s op om hun ervaringen en kennis te delen, zodat ook andere zorgmedewerkers er gebruik van gaan maken. Rosewieta: “We moeten het samen doen!”

Zorg voor een goede balans

We weten het allemaal: ook de komende jaren blijft er een tekort aan gekwalificeerde zorgmedewerkers. “Vanuit efficiencyoverwegingen zijn innovaties nodig. De techniek kan ons sneller laten gaan. Maar we moeten er niet in doorslaan”, zegt manager Zorg, Behandeling en Innovatie Maarten Heisen. “Vul bijvoorbeeld een deel van je klantcontacten in met beeldbellen en het andere deel met thuisbezoeken.” Technische innovaties zijn waardevol, maar je moet niet vergeten om ook op een ander vlak te innoveren, vindt Annelies. “Binnen Amaliazorg is een pilot gedraaid waarbij we de taken in het team anders hebben verdeeld. De medewerker van de huishoudelijke dienst en de huiskamermedewerker schoven een stukje op richting zorgverlening, zodat de deskun­digheid van een verzorgende IG of verpleegkundige optimaal kon worden ingezet. Door het anders verdelen van de taken bleek er minder zorgpersoneel nodig. Dat is ook een vorm van vernieuwing.” 

Tip:

Colofon

Tekst: Martijn van der Ven in samenwerking met Zuiver C
Fotografie: Mirjam van Helvoort in samenwerking met Zuiver C